Karta czy aplikacja lojalnościowa? Co wybrać podczas wdrożenia programu lojalnościowego?

Żyjemy w czasach cyfryzacji i nowych technologii. Wiele aspektów naszego życia ze środowiska rzeczywistego zostało przeniesionych do wirtualnego i, jak się okazuje, czujemy się z tym bardzo dobrze. Podobny trend obserwujemy w programach lojalnościowych. Kiedyś to plastikowa karta stałego klienta była przepustką do benefitów programu. Dzisiaj coraz więcej sklepów i firm decyduje się na mobilne aplikacje lojalnościowe.

Czym się różni karta lojalnościowa od aplikacji lojalnościowej? 

Podstawowa różnica to forma. Karta lojalnościowa jest przedmiotem, który posiadamy fizycznie. Jest wykonana z plastiku i ma wymiary karty kredytowej, więc zazwyczaj znajduje swoje miejsce w portfelu. Miejscem aplikacji lojalnościowej nie jest portfel, lecz telefon komórkowy. Nie mamy jej w fizycznej postaci, ale możemy z niej korzystać z pomocą telefonu. 

Karty lojalnościowe mają tylko podstawowe zastosowanie i realizują główne założenia programu lojalnościowego. Gromadzone są na nich punkty, co wymaga okazania ich przy każdych zakupach. Również gdy program bazuje na stałej zniżce członkowskiej, jest ona realizowana tylko przy okazaniu karty. 

Aplikacja lojalnościowa wyróżnia się znacznie większymi możliwościami. Znajduje się w niej wirtualna karta członkowska, jednak użytkownik ma rownież dostęp do informacji o swoich punktach, nagrodach, a nawet historii zakupów. Jest na bieżąco z aktualnymi promocjami i zniżkami, może również zapoznać się z regulaminem programu i jego nagrodami. 

Karta lojalnościowa dla tradycjonalistów

Pomimo pojawienia się nowego rozwiązania karty lojalnościowe wciąż są powszechnie używane. Wynika to z przyzwyczajenia konsumentów, a także obaw przedsiębiorców przed zmianami. Są ludzie, którzy korzystają z tego, co jest im dobrze znane. Jest to związane z ich przyzwyczajeniami, nie dostrzegają potrzeby zmiany.  

Karta lojalnościowa może się w niektórych przypadkach dobrze sprawdzić, co zależy od grupy docelowej. Osoby starsze, pomimo posiadania telefonu komórkowego, korzystają z niego tylko do podstawowych celów – rozmowy z bliskimi, wysyłania i odbierania wiadomości tekstowych, a czasem robienia zdjęć. Dla nich aplikacja może być trudniejsza w obsłudze niż karta lojalnościowa. 

Aplikacja lojalnościowa wygodną alternatywą dla kart

Z raportu State of Mobile opracowanym przez App Annie dowiadujemy się, że w 2021 roku użytkownicy łącznie spędzili na urządzeniach mobilnych 3,8 biliona godzin. Średnio każdy z nas poświęca ok. 4,8 godzin dziennie na korzystanie z aplikacji na swoim smartfonie. Polubiliśmy udogodnienia z tym związane, chętniej i częściej korzystamy z alternatywnych, mobilnych rozwiązań dla ich tradycyjnych odpowiedników – płatności bankowe, zakupy online czy też wyszukiwanie i rezerwacja lotów. Podążając tym tropem, można więc uznać, że aplikacje lojalnościowe również mają ogromny potencjał i już zyskały przewagę nad kartami. 

Plastikowe karty się gubią, zajmują miejsce w portfelu, a czasem zwyczajnie ich zapominamy. Z tego powodu powstaje wiele aplikacji, które nie tylko mają być dla nich alternatywą, ale też dostarczyć wiele dodatkowych korzyści. Przykładowo firma Loyalty Starter proponuje aplikacje lojalnościowe, które są nie tylko wygodniejsze w obsłudze, ale skutkują długą listą wielu innych korzyści zarówno dla firmy, jak i klienta. 

Aplikacje lojalnościowe pozwalają lepiej zrozumieć klienta, poznać jego potrzeby i obserwować zachowania. To z kolei przekłada się na skuteczniejsze dopasowanie oferty do jego oczekiwań. Zyskujesz dodatkowy kanał komunikacji z członkami programu, pozostajesz z nimi w kontakcie, stale ich motywujesz i przypominasz o sobie. Dodatkowo aplikacje sprzyjają zaangażowaniu klienta, jak też rywalizacji z innymi użytkownikami, np. poprzez dodatkowe działania związane z grywalizacją. 

Klient z kolei otrzymuje dostęp do swoich punktów, może je kontrolować, co jest dodatkową motywacją do kolejnych zakupów. W aplikacji lojalnościowej ma wszystkie informacje związane z programem – zasady, nagrody i regulamin. W dowolnym momencie może skontaktować się z obsługą klienta, jeśli ma jakieś wątpliwości lub pytania.

Aplikacja i karta lojalnościowa – rozwiązanie hybrydowe

A gdyby tak połączyć kartę z aplikacją lojalnościową? Taka hybryda będzie dobrym pomysłem, jeśli w Twojej grupie docelowej znajduje się bardzo szerokie grono konsumentów, o różnych preferencjach, i chcesz umożliwić każdemu łatwy dostęp do programu. Ten trend obserwuje się najczęściej w dużych supermarketach i sklepach odzieżowych. 

Aktualnie jesteśmy na etapie zmian – karty lojalnościowe zastępowane są przez aplikacje. Wciąż na rynku dostępne są dwie opcje. Coraz więcej firm rezygnuje jednak z tradycyjnego rozwiązania, obserwując duże zaangażowanie społeczeństwa w korzystanie z aplikacji mobilnych. Być może w niedalekiej przyszłości karty plastikowe całkiem ustąpią im miejsca.