Czym jest content marketing?

Content marketing określany jest jako marketing treści, wykorzystywany jest w celu pozyskania stałego grona klientów.

Co to content marketing? Polega on na tworzeniu różnego rodzaju treści:

  • Materiałów pisanych:
    • artykułów,
    • poradników,
    • e-booków,
    • newsletterów,
  • Materiałów graficznych:
    • filmików,
    • prezentacji,
    • grafik,
    • wykresów,
    • infografik
  • Interaktywnego contentu:
    • webinaria,
    • podcasty
    • Q&A.

I udostępnianiu ich w sieci za pomocą kanałów własnych, opłaconych i przekazów tworzonych przez odbiorców. Celem tych działań jest zbudowanie długotrwałych, często opartych na emocjach, relacji z klientami.

Zakres działań content marketingu

Content marketing składa się z wielu mniejszych działań, które pomagają w osiągnięciu postawionego celu. Do zakresu content marketingu zaliczamy:

  • prowadzenie bloga,
  • optymalizację artykułów zgodnie z SEO,
  • tworzenie artykułów sponsorowanych,
  • tworzenie animacji, grafik i wideo,
  • recenzję produktów oraz usług,
  • tworzenie raportów i udostępnianie branżowych danych,
  • tworzenie FAQ,
  • obsługa mediów społecznościowych,
  • angażowanie społeczności do dyskusji,
  • współpracę z influencerami.

Cechy dobrego content marketingu

Wszystkie podejmowane działania w ramach content marketingu mają określony cel, dlatego powinny być one profesjonalne, dopracowane i wysokiej jakości. Powinny posiadać 3 cechy: wiarygodność, autorytatywność i eksperckość.

  • Wiarygodność (Trustworthiness) – treści tworzone w ramach content marketingu powinny być wiarygodne. Ich publikację powinien poprzedzać odpowiedni research. Należy także pamiętać o zaimplementowaniu certyfikatu bezpieczeństwa SSL, który świadczy o bezpieczeństwie domeny.
  • Autorytatywność (Authoritativeness) – ważne, aby treści były specjalistyczne, eksperckie i niosły ze sobą wartość dla odbiorcy.
  • Eksperckość (Expertise) – tworzone treści powinny być pisane przez ekspertów lub we współpracy z nimi. Pozytywnie na optymalizację wpływają wzmianki o autorach treści.

Korzyści kampanii content marketingu

Dobrze stworzona kampania content marketingowa przyniesie wiele korzyści dla firmy:

  • wzrost ruchu na stronie,
  • zbudowanie pozytywnego wizerunku i wyróżnienie na tle konkurencji,
  • promocja marki, produktów i usług,
  • pozyskiwanie nowych klientów,
  • pozycjonowanie strony,
  • budowanie długotrwałych relacji z klientami,
  • budowanie wizerunku eksperta,
  • wzmocnienie zaufania do marki,
  • zwiększenie współczynnika konwersji.

Przykłady content marketingu

Najlepszymi przykładami tworzenia content marketingu są duże firmy takie jak:

  • Lidl – Kuchnia Lidla to kampania content marketingowa, w ramach której zaangażowano popularnych kucharzy, którzy publikują swoje przepisy na kanale YouTube. Dodatkowo na stronie kuchnialidla.pl publikowane są przepisy, triki i ciekawostki dotyczące kuchni.
  • Rossmann – pojawianie się kont marek na Tik Toku nie jest obecnie niczym zaskakującym, na ten krok zdecydował się już m.in. Rossmann, X-kom, Xiaomi i wiele innych. Jednak profil „rossmannpl” zasługuje na szczególe wyróżnienie za humorystyczne podejście do treści i doskonałe wykorzystanie trendów.
  • Jacobs – stworzył kampanię content marketingową „Baw się kawą”, której twarzą została Ania Starmach. Na stronie gazeta.pl publikowano krótkie artykuły dotyczące kawy, m.in. jej historii, przepisów, ciekawostek i zalet. Dodatkowo do wygrania były kawowe akcesoria, które powstały przy współpracy marki z ambasadorką.

Jak stworzyć skuteczny content marketing?

Tworzenie kampanii w internecie wymaga odpowiedniego przygotowania, dlatego zanim zaczniemy tworzyć conent marketing należy stworzyć strategię marketingową, w której dobrze określimy naszą grupę docelową. To pozwoli nam na dobranie odpowiednich narzędzi i form publikacji. W tym celu warto podjąć współpracę z agencją marketingową, która ma doświadczenie w tworzeniu content marketingu.