Czym jest content marketing?
Content marketing określany jest jako marketing treści, wykorzystywany jest w celu pozyskania stałego grona klientów.
Co to content marketing? Polega on na tworzeniu różnego rodzaju treści:
- Materiałów pisanych:
- artykułów,
- poradników,
- e-booków,
- newsletterów,
- Materiałów graficznych:
- filmików,
- prezentacji,
- grafik,
- wykresów,
- infografik
- Interaktywnego contentu:
- webinaria,
- podcasty
- Q&A.
I udostępnianiu ich w sieci za pomocą kanałów własnych, opłaconych i przekazów tworzonych przez odbiorców. Celem tych działań jest zbudowanie długotrwałych, często opartych na emocjach, relacji z klientami.
Zakres działań content marketingu
Content marketing składa się z wielu mniejszych działań, które pomagają w osiągnięciu postawionego celu. Do zakresu content marketingu zaliczamy:
- prowadzenie bloga,
- optymalizację artykułów zgodnie z SEO,
- tworzenie artykułów sponsorowanych,
- tworzenie animacji, grafik i wideo,
- recenzję produktów oraz usług,
- tworzenie raportów i udostępnianie branżowych danych,
- tworzenie FAQ,
- obsługa mediów społecznościowych,
- angażowanie społeczności do dyskusji,
- współpracę z influencerami.
Cechy dobrego content marketingu
Wszystkie podejmowane działania w ramach content marketingu mają określony cel, dlatego powinny być one profesjonalne, dopracowane i wysokiej jakości. Powinny posiadać 3 cechy: wiarygodność, autorytatywność i eksperckość.
- Wiarygodność (Trustworthiness) – treści tworzone w ramach content marketingu powinny być wiarygodne. Ich publikację powinien poprzedzać odpowiedni research. Należy także pamiętać o zaimplementowaniu certyfikatu bezpieczeństwa SSL, który świadczy o bezpieczeństwie domeny.
- Autorytatywność (Authoritativeness) – ważne, aby treści były specjalistyczne, eksperckie i niosły ze sobą wartość dla odbiorcy.
- Eksperckość (Expertise) – tworzone treści powinny być pisane przez ekspertów lub we współpracy z nimi. Pozytywnie na optymalizację wpływają wzmianki o autorach treści.
Korzyści kampanii content marketingu
Dobrze stworzona kampania content marketingowa przyniesie wiele korzyści dla firmy:
- wzrost ruchu na stronie,
- zbudowanie pozytywnego wizerunku i wyróżnienie na tle konkurencji,
- promocja marki, produktów i usług,
- pozyskiwanie nowych klientów,
- pozycjonowanie strony,
- budowanie długotrwałych relacji z klientami,
- budowanie wizerunku eksperta,
- wzmocnienie zaufania do marki,
- zwiększenie współczynnika konwersji.
Przykłady content marketingu
Najlepszymi przykładami tworzenia content marketingu są duże firmy takie jak:
- Lidl – Kuchnia Lidla to kampania content marketingowa, w ramach której zaangażowano popularnych kucharzy, którzy publikują swoje przepisy na kanale YouTube. Dodatkowo na stronie kuchnialidla.pl publikowane są przepisy, triki i ciekawostki dotyczące kuchni.
- Rossmann – pojawianie się kont marek na Tik Toku nie jest obecnie niczym zaskakującym, na ten krok zdecydował się już m.in. Rossmann, X-kom, Xiaomi i wiele innych. Jednak profil „rossmannpl” zasługuje na szczególe wyróżnienie za humorystyczne podejście do treści i doskonałe wykorzystanie trendów.
- Jacobs – stworzył kampanię content marketingową „Baw się kawą”, której twarzą została Ania Starmach. Na stronie gazeta.pl publikowano krótkie artykuły dotyczące kawy, m.in. jej historii, przepisów, ciekawostek i zalet. Dodatkowo do wygrania były kawowe akcesoria, które powstały przy współpracy marki z ambasadorką.
Jak stworzyć skuteczny content marketing?
Tworzenie kampanii w internecie wymaga odpowiedniego przygotowania, dlatego zanim zaczniemy tworzyć conent marketing należy stworzyć strategię marketingową, w której dobrze określimy naszą grupę docelową. To pozwoli nam na dobranie odpowiednich narzędzi i form publikacji. W tym celu warto podjąć współpracę z agencją marketingową, która ma doświadczenie w tworzeniu content marketingu.