Jak prowadzić ewidencję VAT?

Obowiązek odprowadzania podatku od towarów i usług dotyczy niemal każdego przedsiębiorstwa. Sprzedaż i zakup towarów obarczonych podatkiem VAT wymagają właściwej ewidencji VAT. Jednak w jaki sposób należy ją przeprowadzać? Kto powinien się tym zająć? Czy biuro rachunkowe to dobry wybór? Sprawdźmy!

Dlaczego ewidencja VAT jest ważna?

Warto zacząć od tego, czym tak właściwie jest ewidencja VAT. Otóż mowa o ewidencji pobranego i wpłaconego podatku VAT. Kwestia dokładnej ewidencji jest ważna z co najmniej kilku powodów. Po pierwsze pozwala ona zachować porządek w finansach firmy. Po drugie, poprawność ewidencji jest niezbędna, aby uniknąć problemu z nieprawidłowo opłaconym podatkiem. Co więcej, większość przedsiębiorców jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji pod groźbą odpowiedzialności prawnej. Ważne jest zatem, aby biuro rachunkowe czy też inny podmiot, nie tylko prowadził ewidencję VAT, ale też robił to w sposób prawidłowy.

Specjalista czy biuro rachunkowe?

Nie ma wątpliwości, że prowadzeniem ewidencji VAT powinni zajmować się wykwalifikowani fachowcy. Firma ma zatem do wyboru dwie opcje. Pierwszą z nich jest zatrudnienie odpowiedniego pracownika. Czy to dobre rozwiązanie? Z pewnością plusem jest obecność specjalisty w biurze. Jednak minusem jest konieczność ponoszenia wysokich kosztów, a także wysiłek związany ze znalezieniem wykwalifikowanego fachowca. Poza tym nigdy nie wiadomo, czy udało się znaleźć zaufanego człowieka, a przecież specjalista od ewidencji VAT i podobnych kwestii uzyskuje dostęp do bardzo poufnych danych.

Drugą opcją jest biuro rachunkowe. Również w tym przypadku ewidencja VAT zostaje powierzona fachowcom. Co więcej, można łatwo sprawdzić rzetelność firmy. Liczne opinie innych klientów sprawiają, że można spokojnie zaufać w zachowanie poufności przez dane biuro rachunkowe. Nie bez znaczenia jest również fakt, że zlecenie ewidencji do biura rachunkowego generuje niższe koszty niż zatrudnienie pracownika.