Trudności w uczeniu podstaw matematyki – jak je przezwyciężać?

Podobno przy jej pomocy Bóg opisał świat. Trudno się z tym nie zgodzić – matematyczne reguły opisują porządek świata i nie ma dziedziny w naszym życiu, w której nie mielibyśmy z nią styczności, na każdym kroku spotykamy się z szeregami cyfr, liczb, z funkcjami i działaniami. I choćby tylko dlatego powinniśmy matematykę znać. Wyniki szkolnych egzaminów (ósmoklasisty i maturalne) pokazują jednak, że trudno idzie jej poznawanie.

Dlaczego królowa nauk nie jest lubiana?

Matematyka i fizyka plasują się na pierwszych miejscach najmniej lubianych przedmiotów. Z fizyki egzaminów się nie zdaje, jej nieznajomość kończy się słabszą oceną z tego przedmiotu i niższą średnią, za to nieznajomość matematyki może zaważyć na całej edukacji młodego człowieka. System edukacji w szkołach publicznych, co zostało udowodnione, nie sprzyja nauce tego przedmiotu. Nie lubią jej uczniowie, ale także sami nauczyciele. Mówi się nawet o tym, że naturalne zdolności matematyczne dzieci zostają stłamszone w pierwszych latach edukacji. W późniejszych klasach jest jeszcze gorzej – materiału jest dużo, nauczyciele spiesząc się z jego przerobieniem i sprawdzeniem nie mają czasu, by wgłębiać się w zagadnienia, by pomóc uczniom, którzy gorzej radzą sobie ze zrozumieniem zasad i reguł. Niewielkie zaległości potrafią przerodzić się w poważniejszy problem i przełożyć się na dalsze kłopoty. Nikomu nie trzeba tłumaczyć jak to działa – pojawia się stres, niechęć, tłumaczenia, że matematyka w życiu się nie przyda.

Co zrobić, by odwrócić niekorzystny trend?

Dużo wody i czasu upłynie nim zmieni się coś w szkole, w sposobie nauczania. Na szczęście ratunku można szukać na kursach. Kursy matematyczne Łódź to zajęcia, z których skorzystać może każdy. Niektóre placówki organizują spotkania z matematyką już dla najmłodszych dzieci – poprzez zabawę kursanci poznają cyfry, zdobywają wiedzę o zbiorach, wykonują pierwsze działania. Takie zajęcia dodatkowe to doskonały wybór – pokazanie przyjaznej strony matematyki, udowodnienie, że nie jest straszna przełoży się na lubienie przedmiotu, chęć do nauki. Większość placówek oferuje zajęcia dla uczniów szkół – są one pomocą, wsparciem, ale też okazją do szlifowania umiejętności. Z kursów korzystają nie tylko ci, którzy mają zaległości i chcą je nadrobić, ale także dzieci w tej dziedzinie uzdolnione, przygotowujące się do konkursów i olimpiad.

Matematykę da się lubić, można ją zrozumieć i nie trzeba do tego być geniuszem. Wystarczy poświęcić jej trochę czasu i uwagi. W szkole tego brak, ale na szczęście są inne rozwiązania.