Czy można sprawdzić zawartość paczki przy kurierze?

Osoby dokonujące zakupów przez internet często bardzo słusznie kierują się zasadą ograniczonego zaufania, między innymi decydując się na przesyłki za pobraniem, gdy korzystają z oferty danego sklepu lub sprzedawcy indywidualnego po raz pierwszy. Sposobem na weryfikację, czy towar jest zgodny z opisem bądź nie uległ uszkodzeniu jest otwarcie paczki w obecności kuriera. Czy rzeczywiście istnieje taka możliwość?

Kurier nie ma obowiązku zgodzić się na otwarcie paczki

Chociaż wielu klientów decyduje się na przesyłki pobraniowe właśnie ze względu na możliwość oględzin towaru przed jego odbiorem, w rzeczywistości polskie prawo nie uwzględnia takiej możliwości. W świetle obowiązujących przepisów kurier może odmówić otwarcia paczki przed jej odebraniem przez adresata, zwłaszcza, że w według prawa mogłoby to oznaczać jej uszkodzenie. Dlatego najpierw trzeba przesyłkę opłacić u kuriera, a dopiero potem można ją otworzyć. Poza tym grafik pracowników firm kurierskich jest dość napięty, a otwieranie dostarczonej paczki wiąże się z punktu widzenia dostawcy ze stratą czasu.

Dlatego wbrew powszechnemu mitowi odbiorca nie ma prawa żądać od kuriera wcześniejszego otwarcia paczki, a jeśli dostawca zgodzi się na to, będzie to wynikało jedynie z jego dobrej woli. Odmowę obecności przy otwieraniu przesyłki powinniśmy otrzymać od kuriera na piśmie, np. w formie adnotacji na protokole odbioru paczki. W ten sposób zabezpieczamy swoje interesy. Od tej reguły istnieją wyjątki. Obecnie część przewoźników wyraża zgodę na otwarcie przesyłki w obecności kuriera, ale za taką możliwość trzeba dodatkowo zapłacić. Rozwiązanie jest dostępne między innymi w ofercie Poczty Polskiej – odbiorca może sprawdzić przesyłkę przed jej odebraniem. Z kolei DPD pozwala na otwarcie paczki w obecności kuriera, jednak już po jej podjęciu.

Uszkodzone opakowanie podstawą do oględzin

Istnieje jednak jeszcze jeden wyjątek od reguły dotyczącej zakazu otwierania paczek przed ich przyjęciem. Zdarza się, że już na pierwszy rzut oka przesyłka nosi znamiona uszkodzenia, na przykład w postaci rozerwanego lub mocno wgniecionego kartonu. Wówczas kurier powinien zgodzić się na jej wcześniejsze otwarcie, a następnie wraz z odbiorcą spisać odpowiedni protokół. Warto skorzystać z takiej możliwości, szczególnie gdy zawartość paczki jest wyjątkowo podatna na uszkodzenia, czego dobry przykład stanowi szkło.

Uszkodzona przesyłka? Nic straconego!

Otwieranie paczki w obecności kuriera jest bardzo rzadką praktyką. Większości odbiorców nie zastanawia się nad ewentualnym uszkodzeniem przesyłki, bo w końcu takie sytuacje należą do skrajnej rzadkości. Ewentualne uszkodzenie towaru lub jego niezgodność z zamówieniem wychodzi więc na jaw dopiero po odbiorze przesyłki. Odbiorca, najczęściej będący klientem sklepu internetowego, nie stoi wówczas na straconej pozycji. Najważniejsze, aby jak najszybciej zgłosił zaistniałą sytuację do nadawcy, czyli e-sklepu. W przypadku większych platform sprzedażowych oznacza to konieczność wypełnienia stosownego formularza. Warto wykonać dokładną dokumentację zdjęciową oraz szczegółowy opis uszkodzonej przesyłki. Obowiązek reklamacji spoczywa na nadawcy paczki, a więc sklepie internetowym.

Jeśli natomiast chodzi o niezgodną z zamówieniem zawartość, zdecydowana większość uczciwych sprzedawców nie zamierza tracić klientów, więc dąży do polubownego załatwienia sprawy.

Więcej ciekawych informacji na temat branży kurierskiej można znaleźć na stronie wiodącej platformy logistycznej Apaczka.pl. Skorzystanie z jej usług pozwala w jednym miejscu porównać oferty wiodących przewoźników i wybrać najtańszą zyskując bardzo atrakcyjne rabaty. Serwis obsługuje również przesyłki paletowe: https://www.apaczka.pl/palety-kurierem-transport-palet-pelny-zakres/.