Remarketing – czym jest i jak działa?

Często się zdarza, iż użytkownicy, którzy odwiedzają sklep internetowy, opuszczają go, nie dokonując żadnego zakupu. Dlatego też, by temu zaradzić, w ostatnich czasach coraz bardziej popularną metodą docierania do potencjalnych klientów stał się remarketing.

Czym jest remarketing?

Remarketing jest rodzajem kampanii, której celem jest nakłonienie użytkownika do powrotu na stronę i skorzystania z oferowanych usług. Polega więc on na wyświetlaniu reklam z konkretnej strony w innych serwisach internetowych i skierowany jest do tych, którzy już odwiedzili daną witrynę, ale nie dokonali jeszcze zakupu.

Remarketing możemy podzielić na:

  • statyczny – polegający na jednym przekazie reklamowym (niezależnie od tego, które części witryny użytkownik odwiedził);
  • dynamiczny – gdzie wyświetlana jest użytkownikowi reklama konkretnego produktu, który ten zobaczył w witrynie. Ma on więc możliwość bezpośredniego wejścia na stronę i dokonania zakupu.

Jak działa remarketing?

Każdy użytkownik, wchodząc na stronę internetową, zapewne spotkał się z prośbą o zgodę na umieszczenie plików cookies, czyli tzw. ciasteczek. To właśnie one monitorują zachowania użytkowników oraz ich preferencje i umożliwiają wyświetlanie spersonalizowanych reklam.

W praktyce, działanie remarketingu wygląda więc tak:

  • Szukając potrzebnych mu informacji bądź produktów, użytkownik wchodzi na daną stronę internetową.
  • W przeglądarce zapisują się pliki cookies.
  • Użytkownik opuszcza daną witrynę i zostaje zapisany na odpowiedniej liście.
  • Przeglądając inne serwisy lub Facebooka (w zależności od wybranego systemu – Google Ads czy Facebook Ads) wyświetlają się odbiorcy reklamy remarketingowe.
  • Zachęcony reklamami odbiorca, powraca na daną stronę i staje się potencjalnym klientem.

Jeśli chcesz znaleźć więcej informacji na temat marketingu, copywritingu czy SEO, koniecznie odwiedź blog copywritera.

Jakie korzyści płyną z remarketingu?

Wyświetlające się reklamy często motywują klientów, którzy jeszcze nie dokonali zakupy, do powrotu na daną stronę i skorzystania z oferowanych usług. Dzięki temu zwiększa się sprzedaż, a tym samym również zyski danej firmy. Ponadto, przygotowując reklamy obejmujące produkty powiązane z zakupionym wcześniej przedmiotem, możemy dotrzeć także do tych klientów, którzy już dokonali konwersji i budować z nimi długotrwałą relację. Dobrze przeprowadzony remarketing sprzyja więc kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy w świadomości klientów.

Czego należy unikać w kampaniach remarketingowych?

Nieumiejętne przeprowadzenie kampanii remarketingowej może przynieść skutki odwrotne do zamierzonych. Nie chcąc więc do tego dopuścić, powinniśmy wystrzegać się takich błędów jak np.:

  • Brak ograniczenia liczby wyświetleń reklamy
    Podczas konfiguracji kampanii, ważne jest odpowiednie ustawienie maksymalnej częstotliwości wyświetleń reklamy na jednego użytkownika (tzw. capping). Jeśli dana reklama będzie się wyświetlała odbiorcy zbyt wiele razy, uzna on ją za męczącą i raczej już nigdy nie odwiedzi natrętnej strony.
  • Nieatrakcyjne banery reklamowe
    Bardzo ważne jest, by banery reklamowe posiadały grafikę dobrej jakości, dobraną kolorystykę oraz ciekawe, przykuwające uwagę hasła reklamowe. Niedopilnowanie tych rzeczy może bowiem skutkować brakiem konwersji.
  • Zbyt szerokie listy odbiorców
    Należy pamiętać, by z kampanii remarketingowej wykluczyć tych użytkowników, którzy już dokonali zakupu. Dzięki temu, użytkownikowi, który posiada dany produkt, nie wyświetlą się jego reklamy.
  • Nieadekwatny okres członkostwa odbiorców na listach
    Okres członkostwa to czas, przez jaki reklamy będą się wyświetlały danemu użytkownikowi. Ustawia się go zazwyczaj w oparciu o rodzaj prowadzonej działalności (podjęcie decyzji o zakupie jednego produktu może zająć więcej czasu niż zdecydowanie się na kupno innego).
  • Nieodpowiedni budżet kampanii
    Powinniśmy uważać na to, jak duży budżet przeznaczamy na kampanię remarketingową. Jeśli nasze środki wyczerpią się zbyt szybko, reklama nie trafi do wystarczającej liczby odbiorców. Ponadto, uniemożliwi to również przeprowadzenie analizy kampanii, gdyż liczba danych będzie niewystarczająca.